Fietsen

Girl riding fast on bicycle. Motion blur

Fietsen in een zonnig hooggelegen dal.

Ontdek al fietsend de Lungau vanuit ons gezellige sfeervolle Gasthof in Sankt Michael.
Ons kleinschalige, intieme Gasthof ligt in een zonnig hooggelegen dal met een 700 km lang fietspadennet vol afwisseling. Talloze prachtige en vooral rustige wegen zijn in dit unieke landschap te vinden die geschikt zijn voor het hele gezin. In de ongerepte dalen liggen veel niet al te lastige fietswegen, ideaal voor mooie familietochten. De bekende lange afstandroute de Murradweg, 340 km lang, loopt pal langs ons Gasthof. Het is een prachtige en redelijk eenvoudige meerdaagse fietsroute die langs de rivier de Mur loopt. Ook als dagtochten te fietsen.

lungaufiets

Wanneer u houdt van het bedwingen van bergpassen en niet terug deinst voor het stevige bergwerk, zijn er ook volop mogelijkheden. Wat denkt u van onze huisberg, de Katschberg met z’n 15 procent stijgingspercentage? Daarnaast liggen de Tauernpas, de Nockalmstrasse en de Sölpas ook dichtbij. Dit zijn ook delen van de SAMSONMAN-fietsmarathon zijn.

fiets13

Vanuit Sankt Michael zijn er zeer veel fietsroutes uitgezet die u vanuit ons gasthof kunt fietsen. Voor de gasten die tegen de klimmetjes opzien, is er de mogelijkheid om speciale sport-E-Bikes te huren. Deze fietsen kunnen door heel de Lungau opgeladen worden terwijl u een kopje koffie drinkt of aan het lunchen bent. Fluitend kunt u de bergen bedwingen en genieten van de wind door uw haren en het prachtige uitzicht. Dit is ook heel geschikt voor mensen met verschil in conditie.

lungaufiets2

MTB-paradijs

Voor de MTB-fietsers is de Lungau een paradijs wat uitgezette fietsroutes betreft. In 2014 is een totaal van 560 km routes opnieuw uitgezet waaronder een extreem-route die de dalen onderling verbindt. Deze extreem-route heeft een lengte van 158 km waarbij je een hoogteverschil van 7200 meter hebt. U kunt ook uw fiets de kabelbaan innemen en de berg af rijden. Bij de VVV zijn de 15 mountainbikeroutes voor 10 euro te koop (of te bestellen).

DE MITTELBERGRUNDE

Om alvast in de stemming te komen, beschrijven we een populaire fietsroute die vaak vanuit het Gasthof gefietst wordt, namelijk de Mittelbergrunde. Deze tocht kunt u met een gewone sportfiets maken of natuurlijk een E-bike.

Hoogtemeters: 200
Stijgingspercentage: max 12%
Lengte 45 km

2013-06-ballet 010

Bij het Gasthof rijd je links de brug over omhoog naar Stranach. Bij Gasthof Stranachwirt linksaf slaan en de bundesstrasse oversteken en de weg vervolgen naar beneden. Daar komt u bij het kleine recreatiegebied de Murinsel en daar volgt u de rivier de Mur. Vanaf hier is de route goed aangegeven. U komt voorbij de golfbaan en heeft prachtig uitzicht over de weides en de bergtoppen. De volgende plaats is Sankt Margarethen (een goede fietsenwinkel voor eventueel pech!). Hier kunt u het dorpje inklimmen (steil!) of de rivier ontspannen blijven volgen. Het fietspad blijft de rivier volgen langs Unternberg naar Tamsweg. Tamsweg is een leuke plaats om op het marktplein koffie te drinken of te lunchen.
U kunt eventueel de zelfde weg terug fietsen of de iets langere route langs de andere kant van het Mittelberggebergte. Deze heeft wel wat meer klimmetjes op de route.
Vanaf het marktplein rijdt u verder Tamsweg in en op een gegeven moment vindt u een afslag rechts richting Prebersee (ook erg mooi), Lessach en Sankt Andrä. Deze afslag neemt u en rijdt dan over Sankt Andrä naar Mariapfarr, een prachtige route die gedeeltelijk langs de spoorbaan loopt. (Na Mariapfarr kunt u ook de kortere route over Pichln naar Gröbendorf nemen die wat minder stijgingen heeft. U rijdt dan door de uiterwaarde van de Taurrach wat een romantische fietstocht is. Daarna door de weilanden naar het fietspad langs de bundesstrasse. Daar bent u weer op de route) Na Mariapfarr wordt u via Bruckdorf over Steindorf naar Mauterndorf geleid waar u eventueel de middeleeuwse burcht kan bezoeken. Na Mauterndorf rijdt u een gedeelte over het fietspad langs de bundesstrasse richting slot Moosham (heksenvervolging) waar het mooi zitten is op de binnenplaats of in het restaurantje. Van daar is het nog een klein stukje richting Sankt Margarethen waar u weer dezelfde route volgt als de heenweg.

MOUNTAINBIKEROUTE DE GONTALROUTE

Een mooie mountainbikeroute vanuit Sankt Michael is de Gontalroute.

Startpunt: Sankt Michael
Lengte: 38 km
Hoogteverschil: 1230 m

Voor meer informatie over deze moutainbiketocht, klik op onderstaande route: